ISMÉT EGYÜTT EGY ÉLMÉNYDÚS NAPON

A „Napsugaras Ősz” Asszonyklub október 26-án egy napos kirándulást szervezett.
Uticélunk: Simontornya- Dég-Ozora voltak a szomszéd megyében.
Reggel 7 órakor indultunk 40 fővel egy 52 személyes luxusbusszal.
Első látnivalónk a Simontornya-i vár, de 10 órakor a vár kapitánya egyben idegenvezetője várt bennünket és vezetett végig a szépen felújított várban. Az 1270-es években egy lakótornyot épített a mocsaras vidék egy magasabb részén a vidék akkori birtokosa Simon /innen a település neve is a Simon tornya/ Az évszázadok során a régi lakótorony átalakult, a bővítések és átépítések után a vár a mai formáját a 18. században kapta meg. 1960 és 75. között restaurálták és ekkor rendezték be az átalakításnál talált leletekkel, ezen kivül kerültek ide máshonnan korhű bútorok, fegyverek, használati tárgyak. Az emeleti szobákban mai modern festők alkotásait is láttuk. A nagyterem falait 18-19. századi festmények díszítik. A képekről a mindenkori birtokosok és családtagjaik néznek le a mai látogatókra. A vár látogatás után még megnéztük a Szent Simon és Júdás apostolnak szentelt Ferences templomot is, ahová elkísért minket az idegenvezető hölgy is a templom történetét is ismertette. A tervezett egy órás látogatásból kettő és fél óra lett. Idegenvezetőnk nagy tudással és szeretettel vezetett bennünket végig.
Következő állomásunk a Dég-i Eszterházy kastély és kastélypark lett volna. Sajnos az előzetes bejelentkezéskor nem jelezték, hogy a kastély termeit kiürítették és Uniós forrásból felújításra vár. A kastélylátogatásról lemondtunk. A parkban megcsodáltuk a bejárathoz közeli öreg tölgyfát, melynek kerületét úgy tudtuk meghatározni, hogy 4 fiú karolta át.
Ozora: A várkastélyt 1416-ban kezdte el építeni a Firenzéből származó Filippó Scolari, a magyarok által Ozorai Pipónak nevezett férfiú, aki feleségül vette a környék urának leányát, Ozorai Borbálát. A 10 évig épülő várkastély Pipó otthonául és gazdaságának központjául is szolgált. Az 1510-es években Hédervári Ferenc reneszánsz stílusban kezdte átalakítani. 1545-ben török kézre került és végvárként működött. A török kiűzése után az Eszterházy családé lett, akik 1727 és 34 között újjáépítették. A 19. században magtárrá alakították. Napjainkban a várkastély a középkort idéző élményként várja a látogatókat. Bejárható Pipó hitvesének, Borbálának a hálószobája, a díszes trónterem és a reneszánsz ebédlő, valamint a felszentelt várkápolna ahol keresztelőket és esküvőket is lehet tartani. Látható itt fegyvergyűjtemény, gótikus páncélzatú életnagyságú lovas katona, valamint 17. századi főúri konyha is. A földszinti helységekben különleges vártörténeti kiállítás várja a látogatókat. Itt is idegenvezetéssel jártuk át a várkastélyt. A várkastélyban látottak kárpótolták az elmaradt Dégi kastélyt is.
A várkastélyban szállás lehetőség is van. A pihenésre és kikapcsolódásra vágyó vendégeket az emeleten középkori hangulatban berendezett szobák várják.
Ezután egy rövid sétával elmentünk a főtéren található „Nagyvendéglő” nevet viselő barokk kori épülethez, melyben két magyar költő is megfordult 1841. július 31-én, mint vándorszínész érkezett ide Petőfi Sándor. A másik Illés Gyula, aki több szállal is kötődött Ozorához. Alkotó éveinek jelentős színhelye volt. Petőfi itt jártát emléktábla jelzi. Illyés Gyulára pedig egy kiállítással emlékeznek meg a helyiek.
Ezután már hazafelé indultunk, de utunkat Vásárosdombón a Csendes Pihenő étteremnél megszakítottuk. Egy finom vacsorával koronáztuk meg a napot.
Ezen a szép őszi napon ismét megismertük hazánk egy részét a szomszéd megyében, mely sok-sok felejthetetlen élménnyel és ismerettel gazdagította tagjainkat.