Előttünk áll a múltunk

A településrészi önkormányzatokat létrehozó közgyűlési határozat óta ( 1994.11.04 ) eltelt húsz év alatt, legfeljebb a hatáskörét szűkítő és működési feltételeit korlátozó intézkedésekre emlékezhetünk. Az első közgyűlés még támogatta létrejöttét, mert ezzel sikerült háttérbe szorítani a leválás mellett érvelőket, a második már a megalakulásakor korlátozta jogi és gazdálkodási kereteit. Ekkor még a vezetőt a polgármester jelölte ki, de a tagokat a helyben lakók választották meg a helyi jelöltek közül.

Nem kis felháborodást váltott ki, amikor 2006-ban a polgármester nem a körzetben győztes képviselőt jelölte ki a részönkormányzatok vezetőjének, hanem az önkormányzatba listáról bekerült elvtársát. Akkor azt a jelenlegi polgármester még a demokrácia megcsúfolásának tekintette . Persze változnak az idők és változnak a vélemények ! A „ fülkeforradalmárok soha nem látott választási győzelme ”után már másként vélekedik a demokráciáról és önrendelkezésről. Talán itt is érvényes M. Gandhi bölcs megállapítása, hogy :                     “A hatalom birtokának az a hatása, hogy az emberek siketekké és vakokká válnak. Nem látják többé azt, ami az orruk előtt van, és nem hallják, ami a fülükbe harsog.”

Bizonyára ennek tudható be, hogy a közgyűlésnek a 2013.12. 18-tól hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatban megfogalmazott rendelete nyílt támadás a részönkormányzatok ellen.

61. § (1)15A Közgyűlés – a polgármester ajánlása alapján – megválasztja:

a) a települési képviselők közül a településrészi önkormányzat vezetőjét,  

valamint képviselő tagjait,

b) a településrész választópolgárainak jelölése alapján a településrészi önkormányzat nem képviselő tagjait.

(2)16A településrészi önkormányzat nem képviselő tagjaira a településrész választópolgárai a polgármesterhez, vagy a településrészi önkormányzat vezetőjéhez benyújtva írásban tehetnek javaslatot.

 

Értelmezzük az új rendelkezést : – A polgármester kijelöli, szerencsés esetben a választókörzetben győztes képviselőt és mellé még két másik képviselőt, akik lehetnek más körzet képviselői vagy a listáról a közgyűlésbe került képviselők is. A nem képviselő tagok közül pedig olyat választanak akik „ nem nehezítik a konstruktív képviselői munkát ” ! Adott esetben kijelölhetnek a 70-es évek szocialista autóinak közkedvelt utasai ( bólogató kutyus ) közül kettőt és már fel is állhat az új részönkormányzat.

Persze lehet a két nem képviselő tag, akár két harcos lokálpatrióta is, a három képviselő, akiket köt a pártfegyelem vagy a költségvetési irányelvek, bármikor csírájában fojthatnak el minden helyi kezdeményezést ! Vajon miért támogatna egy másik körzetből ide delegált képviselő bármilyen helyi kezdeményezést, amikor az erre fordítandó pénzt akár az saját körzetében is elkölthetnék ? Tökéletes intézkedés a működésképtelenséghez ! Így a következő ciklus alatt valóban nem történik a településeken semmi. A ciklus végén viszont kezdeményezni lehet a részönkormányzatok megszüntetését!

Kíváncsi lennék arra, hogy a közgyűlés tagjainak, a részönkormányzatok vezetőinek valóban ez volt a szándékuk a rendelet elfogadásával vagy fogalmuk sem volt arról, amiről szavaztak ? Pedig egy rendeletet elolvasás és értelmezés után illene támogatni ! Mondhatják azt is, hogy lehet módosítani az elfogadott rendeletet. Talán igen, ha meglesz a következő közgyűlésben a szándék és a szükséges többség a módosításhoz ! Ellenkező esetben igencsak elkeserítő helyzetbe kerülnek az itt élő emberek.

Amennyiben Ön ezt nem szeretné, úgy október 12-én a szavazófülkében véleményt mondhat a polgármester és a képviselők négy éves munkájáról. Mert nem árt tudni, hogy :

“A világot nem a gonosz fogja elpusztítani, hanem azok, akik végignézik a gonoszságot, és nem csinálnak semmit!” (Albert Einstein)