Júliustól ingyenes a buszközlekedés

Júliustól ingyenes a buszközlekedés

Az elmúlt hétvégén bebizonyosodott, hogy egyszerűbb és olcsóbb, ha Vasasról, Somogyból vagy Hirdről autóval utazik az ember Pécsre, mint busszal. Ha bérlettel utazunk az más tarifa, de jeggyel már nem éri meg. Bevallom, ritkán járok busszal, mivel a munkahelyem megközelítése busszal nem egyszerű.

A hétvégén viszont szerencsém volt egy ilyen buszos utazáshoz. Egy Pécs központjába való utazás sofőrnél váltott buszjeggyel oda-vissza 1600 Ft-ba kerül, 400 Ft/jegy, és ez hamarosan 500 Ft lesz (2000 Ft). Ha 12,5 km-rel számolom a távolságot, az oda-vissza út 25 km Vasasról az Árkádig, és ha az autó 8 liter benzint fogyaszt százon, akkor ez két liter benzin ez esetben, ami jelenleg 800 Ft, tehát pont a fele a busszal való utazásnak. Nesze neked ökológiai lábnyom.

 

Íme, egy rövid ellenpélda a Pécsinek. Rövid részlet a http://hu.euronews.com oldalról.

„Júliustól ingyenessé teszik a buszközlekedést Észtországban. A fővárosban már 2013 óta nem kell fizetni a tömegközlekedésért a helyi lakosoknak, a külföldieknek és a nem Tallinban lakóknak azonban kellett. Az új szabályozás az egész országra vonatkozik. Az észt kormány az autóforgalom csökkenését és a levegőminőség javulását várja a döntéstől. A kieső bevétel miatt az üzemeltetéshez állami támogatást kapnak az érintett vállalatok.

A tömegközlekedés ingyenessé tétele már több európai városban felmerült. Párizs nemrég hatástanulmányt rendelt meg erről, Wales-ben pedig hétvégente már ingyenesen használhatók a regionális buszjáratok.”

 

Itt pedig egy idézet bama.hu oldalról

„Sokasodnak a panaszok a nyári menetrend miatt – olvashattuk a DN-ben.

A probléma Vasas-Somogy-Hird településeket egyaránt érinti. Hétvégén egyáltalán nincs közvetlen járat, mindenképp át kell szállni a Budai állomásnál. A Biokom Mobilitási Központ a DN cikkében úgy nyilatkozott, hogy legfeljebb 10 percet kell várakozni. Ezzel szemben a helyzet az, hogy hétvégén pl. óránként jár a 14-es, ezért ha valaki a belváros felől érkezve lekési a csatlakozást, a várakozás 60 perc is lehet!

A Mobilitási Központ elismeri, hogy néhány embert kellemetlenül érint a változtatás („így elenyésző azok száma, akiknek ez kellemetlenséget okoz”), illetve azt közli, hogy „fő szempont a munkába járó pécsiek kiszolgálása volt”. Ezek szerint háttérbe szorítja a tanulókat és nyugdíjasokat, akik – mivel megváltották menetjegyüket vagy bérletüket – személyszállítási szerződést kötöttek a közlekedésszervezővel. Ők nem részesülhetnek hátrányos megkülönböztetésben! A Mobilitási Központ üzletszabályzatának vonatkozó, az utazáshoz való jogot érintő pontja is úgy szól: hátrányos megkülönböztetés nélkül teszik lehetővé az utazás feltételeit.

További tények: A DN június 19-i számában olvasható cikk szerint a nyári menetrend bevezetésével csak Vasas-Somogy-Hird esetében tértek vissza a fonódó hálózat előtti állapothoz – vagyis, hogy a Budai állomásnál (bizonyos napszakokban) át kell szállni. Más pécsi peremkerület pl.: Patacs esetében nem. Ez véleményem szerint diszkrimináció a településrésszel szemben és újfent kimeríti a közlekedési társaság üzletszabályzatának III.1. Utazáshoz való jog pontját. Csak ezúttal nem a társadalmi csoport (munkás, tanuló, nyugdíjas), hanem lakhely szerint megoszlás szerint.

Mi, vasasi-somogyi-hirdi lakosok a menetjegyek és bérletek megvásárlásával személyszállítási szerződést kötöttünk a Biokommal, úgy mint bármely más pécsi lakos, ezért nem kérünk a negatív megkülönböztetésből.

Egy 2010-ben készült, „A helyi közösségi közlekedés hálózati és menetrendi felülvizsgálata és fejlesztése Pécsett” címet viselő megvalósíthatósági tanulmány Vasas-Somogy-Hird esetében hatékony, utasbarát és versenyképes tömegközlekedés fejlesztésére hívja fel a figyelmet. Most éppen ezt szünteti meg a Biokom. A helyzetet fokozza, az a szóban terjedő pletyka, hogy ezt az állapotot véglegesíteni kívánja a város.

Nagyon fontos: az átszállás mind anyagilag, mind utazási időben hátrányosan érinti és megterheli az itt élő embereket. Csak egy példa: ha valaki buszsofőrnél kívánja megváltani menetjegyét a jövőben és átszállással utazna a belvárosba (Vasas-Somogy-Hirdről), majd haza, akkor 2000 Ft-ba kerülne számára ez az utazás. Még autóval is olcsóbb lesz, szóval ennyit a tömegközlekedés népszerűsítéséről, az emberi ökológiai lábnyom csökkentéséről!

A kérdésben példa nélküli összefogás érezhető a településrészen, aláírásgyűjtés is indult az ügyben, tudomásom szerint már most több mint 650 aláírás gyűlt össze!”

Források: https://www.bama.hu/kozelet/helyi-kozelet/tobb-sebbol-verzik-a-menetrend-1400564/, http://hu.euronews.com/2018/05/21/ingyenes-lesz-a-buszozas-esztorszagban

Bocz József

 

 

[1] Észtországban