Módszertani megújulás a pécs-somogyi általános iskolában szülői és pedagógusi kezdeményezésre
A PÉCSI SZABAD ISKOLA SZÜLŐI KEZDEMÉNYEZÉS nyílt napra hív minden olyan családot, ahol a szülőknek a nevelésről vallott nézetei közel állnak a miénkhez. Olyan iskolát szeretnénk, ahol gyermekeink jól érzik magukat, a lehető legkevesebbet ülnek az iskolapadban, sokat kirándulnak, és elsősorban abból tanulnak, amit megtapasztalnak. Ugyanakkor fontosnak tartjuk azt is, hogy meg tudjuk tartani az arany középutat a múlt, jelen és jövő között. Összhangban élni a természettel, és a hagyományaink ismerete mellett természetes legyen az idegen nyelv oktatása, az informatika és a modern technika jelenléte a mindennapokban. Hitünk szerint a gyermekeket nem kell felkészíteni az életre, hiszen a gyerek él.
Szerintünk, nem egy tudás- halmazt kell átadnunk gyermekeinknek, nem rengeteg adatot, fogalmat kell megtanítanunk nekik, hanem másfajta gondolkodásmódra, csapatmunkára, kreativitásra kell nyitottá tettünk őket, amelynek segítségével a gyorsan változó világunkban megjelenő, váratlan kihívásokra is képesek lesznek megoldást találni.
Az iskola Pécs külső kerületében, falusias, gyermekbarát környezetben található erdő, tavak, egy új játszótér, a Misina Állatmenhely, Lovas centrum, és a KOBEKO Művelődési Ház közelében.
Az udvaron fák, kis játszótér található.
„Hisszük, hogy a gyermek veleszületett kíváncsiságát kielégíteni kell nem pedig kiölni. Miért ne lehetne ezt az érdeklődést az iskolában is fenntartani?”
Alapvetően azt gondoljuk, hogy a módszertani megújulás megkíván a szülők és az pedagógusok részéről egy társadalmi együttműködést, diskurzust is a nevelésről, a pedagógiáról, a gyermekeinkről. Ezért októberben elindítottuk WORKSHOP-jainkat, előadásokkal, találkozókkal, beszélgetésekkel. Szeretnénk olyan előadókat elhívni, akik gondolatai, munkájuk azonos irányba mutat, mint amerre mi tartunk és ez remek helyszín a szülők számára is, hogy feltegyék kérdéseiket, megfogalmazzák kételyeiket, megvitassuk azokat. Eddigi vendégeink voltak többek közt: Halácsy Péter, Kovács Dani – Budapest School, Kádár Annamária – pszichológus. Következő meghívottunk Winkler Márta tanítónő, aki a Kincskereső iskolának a megálmodója, sokunk példaképe.
Eseményeink:
Márc. 10. 15.00-18.00 nyílt délután az iskolában
16.30 korcsoportonkénti tájékoztató
Márc. 15. jelentkezési határidő az első osztályosoknak
Ápr 5. – CKH 17.00. 5.WORKSHOP– Winkler Mártával a kincskereső iskola megálmodójával
Máj. 20. jelentkezési határidő felsőbb évfolyamosoknak
Ezt a lenti részt tájékoztatóul küldöm.
Küldetésünk
- olyan személyre szabott oktatást, nevelést valósít meg, amely tekintettel van az egyéni képességekre, a csoportok és közösségek érdekeire;
- a személyiségfejlődés támogatásának szerves részeként valósítja meg az ismeretközvetítést, szoros összhangban a szociális kompetenciák folyamatos fejlesztésével;
- a különböző sajátos nevelési igényű valamint a harmonikusan haladó és tehetséges tanulók együttnevelését valósítja meg, melynek során szükség szerint a tanulók egyéni haladási ritmusban tanulhatnak;
- a hagyományok gyökerein felnövő, élő közösséget;
- közös felelősségvállalást – nyitott iskolát;
- rugalmas, fejlődésre képes szervezetet, programot kínál partnereinek.
Értékeink
- Nyitott, rugalmas, innovatív, fejlődésorientált módszerek
- Családias, elfogadó, befogadó, személyközpontú nevelés
- Biztonságos, a tanulók életkori sajátosságait, szükségleteit tiszteletben tartó tanulásszervezés
- Egyéni tanulási utak biztosítása
- Szorongásmentes légkör, egymást tisztelő kommunikáció
- Csoportra szabott témacsoportos (projekt) és kompetenciaalapú (tevékenységre alapozó és alkalmazható tudást nyújtó) oktatás
- Az ismeretek integrált, összefüggéseket megmutató, holisztikus szemlélete
- Az önismeretet és pozitív énképet, és a folyamatos önfejlesztést, önszabályzást szolgáló értékelés
- Változatos tanulásszervezési módok alkalmazása
- A pedagógusok többszintű, innovatív együttműködése
- A pedagógiai folyamatoknak alárendelt iskolai szolgáltató szervezet
- Kooperatív, többszintű, egyenrangú kapcsolat a szülőkkel
- Környezet- és egészségtudatos, hagyományőrző szemlélet
- Demokrácia, tolerancia, empátia, elfogadás, kooperáció
- Konszenzusra törekvő (asszertív) és szociálisan érzékeny magatartás
- A nevelőtestület és munkatársak hiteles, együttérző, non-direktív, feltétel nélkül pozitívan odaforduló, bizalomra építő attitűdje
- átjárható pedagógiai program
Célunk, hogy…
…a tanulók
- szeressenek iskolába járni;
- szorongásmentes légkörben teljesítsék a követelményeket és nyújtsanak tőlük elvárható teljesítményt;
- alakuljon ki belső motivációjuk az ismeretszerzéssel kapcsolatban;
- tanuljanak meg tanulni;
- fejlődjön önszabályozó képességük;
- fejlődjön problémamegoldó gondolkodásuk és kreativitásuk;
- tegyenek szert megfelelő, reális önismeretre;
- tanulják meg az asszertív, együttműködő kommunikációt;
- fejlődjön elfogadó, befogadó attitűdjük;
- fejlődjön szociális érzékenységük, közösségi magatartásuk;
- tanuljanak meg konfliktust kezelni;
- sajátítsák el a demokratikus alapelveket.
…a szülők
- tudhassák gyermeküket biztonságban;
- vegyenek részt, és működjenek együtt egyenrangú félként a pedagógusokkal az iskola által nyújtott formákban és fórumokon gyermekük nevelésében;
- vegyenek részt a család és iskola közötti megvalósuló érdemi, hatékony információáramlásban.
…a munkatársak
- értsék meg és fogadják el, továbbá alkalmazzák kreatív módon az iskolai értékeket, célokat és feladatokat;
- az intézmény által nyújtott innovatív környezetben legyenek képesek együttműködésre és rendszeres, tartalmas kommunikációra;
- humánus, családias légkörben, méltó munkakörülmények között vállalják az arányos, és elviselhető, személyes kompetenciákra figyelmet fordító közös iskolai feladatokat;
- legyen igényük a szakmai megújulásra és aktívan kapcsolódjanak be az iskola innovatív, adaptivitásra törekvő munkájába;
- az intézmény alapelveivel összhangban valósíthassák meg saját szakmai céljaikat is.
Jelentkezés az első osztályba
Olyan családokat keresünk, ahol a szülőknek a nevelésről vallott nézetei közel állnak a miénkhez. Iskolánkba a felvételt megelőzi egy ismerkedési folyamat, melynek célja a lehetőségekhez képest egymás kölcsönös megismerése. Ehhez személyes találkozókat biztosítunk a nyílt napjainkon. Célunk, hogy minden szempontból heterogén, csoportként együttműködni képes osztályokat hozzunk létre.
Felvétel
Az első osztályba a hivatalos beiratkozással kerül be a tanuló. A honlapunkon minden évben már korábban lesz alkalom az előzetes jelentkezéssel jelezni a szándékot. A nyílt napokon, workshopkon lehet tájékozódni az itt folyó munkáról és az itt tanítókról.
Túljelentkezés esetén a közösség optimális arányai, a játéknapok tapasztalatai és a véletlen választás fog dönteni. Helyi gyerekek természetesen nem kerülhetnek elutasításra.
Átjárhatóság
Második osztálytól kezdve a szöveges értékelést érdemjegyekre is fordítjuk, így ez nem okoz problémát iskolaváltáskor. A hozzánk érkezőknél motivációt, szociális és tanulási kompetenciákat nézünk.
Tanuló átvétele másik iskolából
Ez most a 2-6. osztályosokat érinti, a későbbiekben a 7-8-asokat is.
Amennyiben van férőhely, az oktatási-nevelési program és tanterv megismerése után beszélgetünk a szülőkkel és a jelentkező tanulóval, majd a motivációt, szociális és tanulási kompetenciákat feltérképező nap után közösen döntünk közösségbe kerülés lehetőségéről.