Három napos kirándulás az Alföldön

„Lenn az Alföld tenger sík vidékin

Ott vagyok hon ott az én világom”

Írja: Petőfi Sándor az Alföld c. vesében

Igen sík, tenger sík, csak hogy a mi szemünk máshoz szokott, hogy ismét egy irodalmi példával éljek, Gyurkovics Tibor Iskolanyitogató c. versében azt írja

„S a Dunántúl csupa púp”

Mi pedig ezeken a púpokon vagyunk „hon”

De szép városokat és településeket az Alföldön is láttunk.

Május 23-án indultunk külön busszal. Első állomásunk, Mezőhelyes az Állami Ménes birtok megtekintése. II. József császár alapította 1784-ben, fő feladata az osztrák hadsereg lovakkal való ellátása volt. Idegenvezető kísért végig a létesítményen, ahol a sok látni való között, gyönyörű lovakat, kocsi múzeumot, Hild János tervezte lovardát /eredeti állapotban/ a volt kaszárnyából átalakított szállodát a parkban több száz éves platánokat és egyéb növényeket láttunk. A XIX. század elejétől itt kezdték tenyészteni a hadi és civil használatra egyaránt alkalmas lófajtát, a NÓNIUSZT.

Következett Makó városa. „A hagyma városa”elnevezés mellett, nemhiába, nevezik „Makovecz városnak is. A híres építész sok épületet tervezett a városnak. Ezek közül a Termál és Gyógyfürdőt a mellette elhelyezkedő főteret, a Kulturális központot, valamint a buszmegállót láttuk. Egy belvárosi séta után indultunk tovább szálláshelyünkre, Gyulára.

Az Erkel hotel kétágyas szobáiban töltöttünk két éjszakát, svédasztalos reggeli és vacsora, valamint korlátlan belépő a Várfürdőbe. Miután elhelyezkedtünk a fürdőt azonnal ki is próbáltuk.

Második nap délelőtt a Szabadkígyósi Wenckheim kastélyt néztük meg, amely 1875 és 1889 között neoreneszánsz-eklektikus stílusban épült Ybl Miklós tervei alapján. Wenckheim Krisztina az kérte a tervezőtől, hogy semmi ne legyen egyforma, de mégis harmonikus legyen. Volt egy olyan kívánsága is, hogy annyi ablaka legyen, ahány nap van egy évben, annyi szobája, ahány hét, és annyi bejárata, ahány évszak. A kastély viszonylag épen vészelte át a háborút és az azt követő éveket. 2011.-ig iskola működött benne, de az iskola vezetői igyekeztek megvédeni az épített örökséget, így semmi nincs összefaragva vagy karcolva, a márvány főlépcsőt a diákok nem is használhatták. Ennek köszönhető az is, hogy a 2013. évben Amerikai filmesek egy hétig a  Fallen /Elesettek/ című film jeleneteinek helyszínéül választották a kastélyt. Ennek bevételéből sok mindent fel tudnak újítani. /tetőszerkezet, parketták stb/.

A kastély hatalmas parkja is csodálatos. A Körös-Maros Nemzeti Park védelme alatt áll.  Érdekessége még, hogy az építtető gróf Wenckheim Krisztina édesapja gróf Wenckheim József Antal volt az, akiről Jókai Mór az Egy magyar nábob című regények főkősét mintázta.

Délután Gyula fakultatív városnézés. A vár és környéke, séta a belvárosban, sütizés és fagyizás a „100 éves” cukrászdában, amely már 150 is elmúlt. A város híres szülötte Erkel Ferenc szülőházát is megnéztük, amely ma az Erkel család múzeuma.

Ezután újra a fáradság levelezetéseként fürdés következett.

Harmadik nap reggeli után elhagytuk a szállodát és indultunk a további látnivalók felé. Elsőként az u.n. Szanazug a Fehér és Fekete körös találkozása, majd Békéscsaba következett.  Itt található Közép Európa legnagyobb evangélikus temploma, melyet a templom gondnoka igen nagy ismeretével mutatott be nekünk. A nagy templommal szemben az utca túlsó oldalán áll az evangélikus kis templom, mely sokkal öregebb mind a nagy. Úgy volt, hogyha megépül a nagy, akkor ezt lebontják, de szerencsére ez nem történt meg. Így az egymással szemben álló két templom a város szimbóluma lett.

Megcsodáltuk még a kétszárnyú neogótikus katolikus templomot is. Egy kis belvárosi séta után indultunk tovább Szarvasra az arborétumba. A bejáratnál egy gyönyörű pávakakas borzasztó rikácsolással fogadott minket. Mint később megtudtuk a parkban 11 páva él kakasok, tojok és köztük egy fehér „albínó” pávakakas is. Már megszokták, hogy a kirándulók etetik őket ezért közel jönnek az emberekhez így sikerült őket lefényképezni.  A 82 hektáros park csodálatos és különleges fák és növények gyűjteménye melyet a Bolza család az 1880-as évektől kezdve alakított ki. Mára országos jelentőségű Természet védelmi terület, amely fák, cserjék, lágyszárú növények gombák, rovarok és madarak élőhelye. A parkban séta utak, padok és fedett pihenők találhatók. Ki-ki erejének és gyalogló képességének megfelelően utat járt be, majd kb. egy órás hajókiránduláson lehetett részt venni a Hármas körös holt ágán. Ahol a sétahajó megfordult ott egy szélmalom a Trianoni emlékmű és Wass Albert szobra mutatta hol volt a régi Magyarország közepe.

Délután fél ötkor indultunk hazafelé.

Élményekben és látnivalókban gazdag három napot töltöttünk együtt.

Köszönet a kirándulás főszervezőjének, és segítőinek.